אנה בלום - AT&T - פסיכוטכנולוגיה - עותק


היום בפודקאסט ׳עשר דקות על שיווק׳ נארח את אנה בלום, מובילת UX, במרכז הפיתוח AT&T ישראל.

[00:24] נשוחח עם אנה על פסיכוטכנולוגיה - הקשר בין בני אדם, פסיכולוגיה וטכנולוגיה.

[00:32] עוד קצת פרטים על אנה בלום -

  • אנה מגיעה מרקע של הנדסת מערכות מידע.
  • בימים אלה היא עושה תואר ראשון בפסיכולוגיה. 
  • במהלך שנות הקריירה שלה, עבדה וניהלה צוותים בחברות כמו מטריקס ו-HP.
  • והיום אנה מובילה את תחום ה- UX ב-AT&T.

[00:50] פתיח:
מאז שהיינו ילדים, אמרו לנו שחשוב ללמוד מהטעויות שלנו, ואם אפשר גם מטעויות של אחרים.

 ובזה בדיוק עוסק הפרק שלנו.
היום אנחנו נקח את האמרה שגדלנו עליה וניישם אותה במוצר ובשיווק שלנו.

אנחנו נדבר על הטיות קוגניטיביות, טעויות שכולנו עושים שוב ושוב כשאנחנו באים לקבל החלטות.
נשלב בין התיאוריה לבין הפרקטיקה שכל מנהלת מוצר, מאפיין, מעצבת וכמובן אנשי שיווק חייבים להכיר.

[01:40] FOMO - Fear of missing out:
ה- FOMO למעשה זה כל הדברים שמופיעים (ונעלמים) בצורה אקראית, אם נסתכל על ההטיה מנקודת המבט של מנהל המוצר הדיגיטלי אז למעשה ה- FOMO יגרום ללקוחות שלנו לחזור שוב ושוב למוצר שלנו
למשל, כל ה- Daily Deals למיניהם באתרים כמו אמזון ואיביי.

יש לזה אפקט גדול יותר ברשתות החברתיות?
כן, ההטיה הזאת למעשה הכי קשורה לעולם הדיגיטלי כי למעשה היא מדברת על הפחד שלנו לפספס משהו או לחלופין הצורך שלנו להישאר כל הזמן מחוברים ולדעת מה קורה (כל האירועים, כל התמונות של החברים, כל הלייקים וכו)

[03:30] FOBO - Fear of Better Options:
״פרדוקס הבחירה״ יש לנו המון אפשרויות בחירה, ובעוד שהבחירה אמורה להרגיש משחררת, היא מתישה
אם נסתכל מנקודות המבט של מנהל המוצר, עם כל הכבוד לעולם השפע ״less is more״, לדוגמה אם נכנס לכל אתרים התיירות בארץ, תראו שהם מציגים רק עד 6 חדרים לבחירה כאשר בפועל כמובן יש הרבה יותר.
בכל אתרי הקומרס זה מתחיל להיות מורכב, במקרים האלה אנחנו צריכים לכוון את הלקוחות שלנו, וכדי לעשות את זה, אפשר להשתמש בתגיות. למשל: best choice, best seller, amazons choice.

[06:25] Endowment Effect:
אפקט הבעלות - ברגע שאני הבעלים של מוצר מסוים, הוא בעל ערך גבוה יותר בשבילי. האפקט הזה עומד מאחורי הרעיון של: 30 ימי ניסיון / חלוקת דוגמיות של המוצר / תאי מדידה / מכירה פומבית.
אם הצלחתי לגרום ללקוח לשלם, ואז גרמתי לו להוציא עוד כסף על פיצ'ר מסוים. אז יש סיכוי גבוה יותר שהוא יחדש? לגמרי, זה בדיוק זה, ברגע שיש לנו משהו כדי לוותר עליו אנחנו נצטרך פעולה אקטיבית וזה הרבה יותר קשה

[08:05] Defaulting:
אז למעשה דיפולטיננג זה משהו שכולנו מכירים, זה הבסיס של כל קורסי ה- UX וניהול המוצר, על מנת לחסוך זמן תשימו דיפולט, בין עם זה בשדה שהמשתמש צריך למלא או חבילה שצריך לבחור (למשל החבילה שבאמצע גדולה יותר).
עוד דוגמא שתמחיש איך אפשר להשתמש בזה בעולם התוכנות הוא: Subscribe חודשי, האם החידוש הוא אוטומטי או שאני צריך לשים בכל חודש פרטי אשראי.

[09:30] Ikea Effect:
החברות צריכות להקפיד ליצור מטלות קשות מספיק כדי להשיג את הערך הגבוה, אך לא עד כדי כך שיקשו על הצרכנים להשלימן.

שתי דוגמאות:
*פלטפורמות של Website Builder. שמאפשרות לאנשים ליצור אתרים בעצמם. למרות שזה לא מושלם. אנשים אוהבים ומתגאים ביצירה שלהם.
*אפל מיוזיק, בתהליך ההרשמה את עובדת קצת קשה את מתחילה כבר לבחור מה בדיוק המוזיקה שאת אוהבת ואיך שאת נוחתת בתוך האפליקציה אחרי ההרשמה הראשונית יש לך בול את המוזיקה שאת הכי אוהבת. עבודה קשה -> ערך ממש ללקוח.

[11:03] טיפ סיכום מאנה ליזמים ואנשי השיווק המקשיבים לנו.
כמו כל דבר טוב צריך לדעת להשתמש בזה בחכמה, יש כל מיני אתרי תיירות, כמו בוקינג, שמנצלים את זה לרעה, וזה דווקא פוגע במערכת היחסים עם הלקוח ולא עוזר ומזה ממש צריך להימנע.

[12:59] תודה רבה לאנה בלום, מובילת UX בתחום הדיגיטל, במרכז הפיתוח AT&T ישראל.



אני אשמח לקבל מכם פידבק:

  • על איזה נושא הייתם רוצים שנדבר בפודקאסט?

  • איזה יזמים/יזמיות הייתם רוצים לשמוע?

  • נהנתם מהפרק? אולי לא? תכתבו לי מה חסר לכם כדי שאוכל להשתפר.

רוצים לעבוד איתי?

sharonhalbani.com | sharon@10minutemarketing.co.il | 054-3323088


מאמר 2