טלי שם טוב - בקרת איכות זה ההבדל בין הצלחה לכישלון


היום בפודקאסט ׳עשר דקות על שיווק׳ נארח את טלי שם טוב, מנכ״לית קווליטסט (QualiTest) ישראל ומזרח אירופה, אחת מחברות ה-QA, בדיקות תוכנה ובקרת האיכות הגדולות בעולם.


[00:34] הנושא עליו נדבר: החשיבות של בדיקות איכות אצלנו בסטארט-אפ.

[00:41] הכרות עם טלי שם טוב, מנכ״לית קווליטסט (QualiTest) ישראל ומזרח אירופה:

  • טלי משמשת כמנכ״לית החברה בישראל ומזרח אירופה החל מ-2007.

  • לחברה משרדים בישראל (פתח תקווה), ארה״ב, בריטניה, הודו ורומניה.

  • החברה מעסיקה כ-3500 עובדים, מתוכם 1500 יושבים בישראל.

  • ממש לאחרונה שמענו על זה שקווליטסט נרכשה בפעם הרביעית! (לפי פרסומים בשווי של כ- 420M$)

[01:15] פתיח: 
ככל שהעולם יותר ויותר מתקדם טכנולוגית כך עולה הצורך של חברות טכנולוגיה בבדיקות אשר מוודאות את האיכות של הפיתוחים והפיצ'רים שלהם.
טעויות בבדיקות האיכות יכולות לפגוע במאמצי השיווק, בכמות המשתמשים, ביוקרה ובשווי השוק של הסטארט-אפ שלך. איכות היא בחלק לא קטן מהמקרים ההבדל בין הצלחה לכישלון.
יש סטארטאפים המעדיפים לגייס אנשי QA אינהאוס, ויש כאלה שרוכשים שירותים של חברות חיצוניות כמו QualiTest.
אז בפרק הזה אנחנו ננסה להבין מה התפקיד של בודקי התוכנה, איך אפשר לגייס אותם לעבוד אצלנו ואולי אפילו ננפץ כמה מיתוסים.

[01:52] מיתוסים על בדיקות תוכנה:

  • [01:54] בדיקות תוכנה הוא תחום משעמם ולא צריך אינטליגנציה בשביל לבצע את התפקיד- 
    מיתוס מופרח לחלוטין. להפך. צריך אנשים עם יכולת אוטודידקטית גבוהה, יכולת להבין איפיון של מערכת, לחשוב מחוץ לקופסא, קריאטיביות ועוד.

  • [02:14] תפקיד הבודקים הוא רק למצוא באגים- 
    גם למצוא באגים אבל לא רק. תפקיד הבודקים הוא להתקיל את המערכת, לתכנן את הבדיקות, לעשות אנליטיקה לתוצאות, לכתוב סקריפטים, ולדאוג יחד עם המפתחים לאיכות הטובה ביותר של המערכות.

  • [02:37] את התהילה מקבלים המפתחים, אבל אם יש באג בסביבת הייצור או סביבת פרודקשן הבודק אשם- 
    תלוי בארגון. יש ארגונים שמבינים שאיכות היא מאוד קריטית ולכן הם נותנים את המעמד הנכון לגוף הבדיקות שהוא אמור להוות שומר הסף בארגון. וכך, אם יש באג קריטי דואגים להחזיר אותו למפתח שמתקן את הבאג ואז מחזיר לבדיקת אנשי ה-QA. מה גם שבעיניי האחריות על האיכות היא משותפת. 

  • [03:12] בעקבות הבינה המלאכותית, בדיקות אוטומטיות יחליפו בודקים ידניים- 
    יש נטייה לחשוב שאם מכניסים מכונות זה אמור להחליף או לצמצם את הפעילות האנושית. אז לא. עדיין נדרש מוח אדם שינתח את התוצאות, יחשוב ויאפיין.

  • [03:32] בודקי תוכנה הם יקרים- 
    יקרים בהשוואה למה? תפקיד הבדיקות הוא מקצוע לכל דבר, ולכן הבודקים הם בוגרי תארים רלוונטים שלמדו 3 שנים, ובשוטף ממשיכים ללמוד ולעבור הכשרות והדרכות ולצבור ניסיון. כמו רופא וכמו מפתח צריך לשלם להם על הידע, הכישורים, היכולות והערך שהם נותנים לארגון.

[04:01] אני סטארט-אפ קטן וגייסתי את המפתח הראשון שלי. העובד הבא בצוות צריך להיות איש QA או איש פיתוח נוסף?
אני לא מאמינה שאפשר לפתח מערכת עם מפתח אחד, ולכן הייתי מגייסת מפתח.
אבל אני עדיין חושבת שצריך להכניס QA בשלב מאוד מוקדם ולכן הייתי דואגת לתקציב נוסף ומכניסה עם המפתח איש QA.

[04:31] מה הדינמיקה האידיאלית בין אנשי הפיתוח לאנשי ה-QA? 
אפשר לדבר על הדינמיקה הזאת רבות ובארגונים רבים יש דינמיקה מורכבת בין אנשי פיתוח לאנשי QA. הדינמיקה המיטבית היא להבין שהאחריות היא משותפת, הפרייה הדדית, בטח בעולם של היום שעובדים בצורה מאוד מהירה.

[05:07] עדיף שהמפתח ואיש ה-QA ישבו זה לצד זה, כדי שיהיה להם קל לתקשר ולהסביר את עצמם?
עם היכולות התקשורתיות והטכנולוגיות המקדמות שיש היום, אתה לא בהכרח חייב לשבת ליד בן אדם בשביל לעבוד בצורה יעילה ומפרה. אם אתה בונה ומגדיר תהליך ומתודולוגיה, בצורה מובנית מההתחלה, הדינמיקה יכולה להיות מאוד מוצלחת גם אם אתה לא יושב פיזית ליד הבן אדם.

[05:37] כמנכ״לית QualiTest ישראל ורומניה, מה את יכולה לספר לנו על ההבדלים בין האופי של בין העובד הישראלי לעובד הרומני?
מהניסיון שלי, ההבדלים הם לא כל-כך משמעותיים. דווקא במנטליות הישראלים מאוד דומים לרומנים. למשל: בחשיבה היצירתית, היכולת לחשוב מחוץ לקופסא וסט המיומנויות של העובדים דומה ברומניה ובישראל.
אבל בכל זאת אחד ההבדלים שאני רואה היום (שמצטמצמים בשנים האחרונות), זה היכולת המותודית הגבוהה של הרומנים. הם מאמינים מאוד במתודוליגיה ותהליכים לעומת הישראלים שאומרים ״אוקיי, בוא נתקן עכשיו ונעבור הלאה״.

[06:31] אם את אומרת שמתודולוגית הרומנים יותר חזקים בהשוואה לישראלים, זה הבדל מהותי.
בהחלט.

[06:34] זאת אחת הסיבות שאתם מרחיבים את הפעילות ברומניה?
זה לא על חשבון ישראל. וזאת לא הסיבה העיקרית.
בחרנו ברומניה כדי לתת עוד אלטרנטיבה ללקוחות שלנו שמבקשים פיתרונות נוספים כ״אופשור״, על סקיילים גדולים. במיוחד בתחומים מסויימים כמו: Gaming, אוטומציה ועוד.

[07:15] לאיזה חברות מעולם הגיימינג אתם נותנים שירות ברומניה?
Playtika (פלייטיקה), TabTale (טאבטייל) ועוד.

[07:23] אם אני רוצה לגייס עובדים ישירות ולא להשתמש בשירותים של חברה כמו QualiTest, על מה אני צריכה לשים דגש? 
אנשים שיש להם פוטנציאל ללמוד מערכות בצורה מהירה ולהבין את האיפיון של המערכות האלה, אנשים שיש להם יכולת לוגית גבוהה, יכולת אנליטית לנתח תוצאות, יכולת הבנה של קוד, יכולת להתקיל מערכת. והכי חשוב - אנשים שמאמינים שאיכות היא מאוד קריטית ושבזה הם משקיעים את מרצם וזמנם.

[08:15] בוגרי אילו יחידות צבאיות ומאילו אוניברסיטאות מגיעים בעיקר העובדים ב- QualiTest ישראל?

  • בוגרי תארים רלוונטים כמו: הנדסת תוכנה, מדעי המחשב, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. 

  • בוגרי קורסים מקצועיים: אנחנו עושים להם מבחנים ומבינים מה הפוטנציאל שלהם על אותן התכונות שדיברתי עליהם קודם.

  • יוצאי צבא: אנחנו מחפשים אנשים שמכירים את המערכות הצבאיות כמו שריונרים ותותחנים ואנחנו עושים להם הכשרה לבדיקות. וכמובן יוצאי יחידות טכנולוגיות כמו 8200.

  • בנות מהציבור החרדי, הנדסאיות תוכנה. שאנחנו עושים להם הכשרה ומלמדים אותם את עולם הבדיקות בצורה הרבה יותר מעמיקה. 

[09:30] אם בסופו של דבר בחרתי לעבוד עם QualiTest, אני יכולה להגיע ולראיין את האדם שהולך לבדוק לי את המערכת ולראות את הדינמיקה בתוך הצוות?
התשובה היא כן.
אבל בסוף כשאתה בוחר חברה, אתה בוחר חברה עם ניסיון ומומחיות בתחום.
זה שאני אשים אדם כזה או אחר זה מאוד משמעותי אבל מעבר לזה, הלקוח מקבל את כל המעטפת מאחורה של הגופים המקצועיים שלנו בארץ ובעולם.
ולכן רוב החברות שאנחנו עובדים איתן לא מראיינים את האנשים, הם מגדירים מה התוצאות שהם רוצים לקבל, מודדים אותנו לפי מטריקות ואנחנו מספקים את הפתרונות.

[10:25] טיפ סיכום ליזמים ולאנשי השיווק שמקשיבים לנו:
כל ארגון צריך להבין שהאיכות היא מאוד קריטית להצלחה של המוצרים. תכניסו את הבדיקות עוד בשלבי האיפיון. ככל שתשקיעו בשלבים מוקדמים תחסכו לכם כסף בעתיד.

[11:05] אנחנו סיימנו, תודה רבה לטלי שם טוב, מנכ״לית קווליטסט (QualiTest) ישראל ומזרח אירופה.

מחוץ לחדר העריכה. כמה קטעים שלא נכנסו לפודקאסט:

אני אשמח לקבל מכם פידבק:

  • על איזה נושא הייתם רוצים שנדבר בפודקאסט?

  • איזה יזמים/יזמיות הייתם רוצים לשמוע?

  • נהנתם מהפרק? אולי לא? תכתבו לי מה חסר לכם כדי שאוכל להשתפר.

רוצים לעבוד איתי?

sharonhalbani.com | sharon@10minutemarketing.co.il | 054-3323088